Startsidan

T-Fordsvängen 2011 - bildgalleri

Lördagen den 16 juli samlades ett gäng välvårdade T-Fordar med sina hängivna ägare och passagerare till en träff i Järbo. Arrangör var Carl-Herman Schneider, själv en entusiastisk Ford-ägare.

De deltagande ekipagen åkte en runda via Kungsgården-Storvik-Gammelstilla-Årsunda-Sandviken och tillbaka till Järbo.

T-Fordsvängen har varit ett återkommande arrangemang under några år och man hoppas kunna fortsätta framöver.

T-Forden var den vanligaste bilen i Sverige på 1920-talet. Som mest lämnade en ny bil fabriken var 26:e sekund år 1924.

» Svenska T-Ford klubben Öppnas i eget fönster

Klicka på miniatyrbilderna nedan så ser du dem i större format och kan bläddra framåt och bakåt.
T-Fordar på rad
Bilarna börjar samlas på garageplanen. Det hänger gråa moln på himlen så de flesta ser till att suffletterna är uppfällda. Ankomst till träffen Suffletten fälls upp Beundrande blickar Svenska T-Ford klubbens emblem
Fina föreningsmärken och skyltar pryder bilarna.

Återförsäljarna satte egna skyltar på bilarna.
Automobilhistoriska klubben Svenska Motor Klubben Bilkompaniet i Borlänge sålde denna bild Leverantör: Br. Hansson Storvik
Kylarlocken av specialmodell med inbyggd termometer.

Lyktor och annan utrustning är helt annan än vi ser på moderna bilar
Kylarlock med termometer En annan variant av kylarlock Och ännu en kylartermomenter Strålkastare
Inredning, instrumentering och utrustning är också mycket annorlunda.

De tre pedalerna kräver omlärning för en nutida förare.
Signalhorm Trägolv med det originella pedalstället Bagagelådor utanpå Givare till hastighetsmätaren, ett tillbehör
Hjul och fjädring bär spår från hästekipagens dagar.

Spiralfjädern som fungerade som stötdämpare var extrautrustning.
Spirlafjädrarna fungerar som stötdämpare Hjulen hade normalt träekrar    
Här bär det av i parad på utflyktsrundan och den hägrande lunchen i Gammelstilla. Bilarna tuffar förbi Ytterbyn Årsmodell 1919 med Hans Ädel Årsmodell 1923 med Anders Näslund Bengt Jernberg med årsmodell 1927, den sista
  Årsmodell 1924 med Gösta Pettersson Stig Grip och årsmodell 1924 Björn Karlebrink också med 1924 Ännu en 1924 med Mats Westlund
  Årsmodell 1925 med Mats Östberg Årsmodell 1923 med Yngve Berglund Sist en 1926:a med Carl-Herman Schneider  

Senaste uppdatering 2012-07-14

Skriv e-post till oss Till startsidan